Myself First

Hari ni dimulakan dengan perkara yang tak berapa memang tak disukai.

Nurul Iman buat aksi drama teater di halaman taska. Meraung sekuat hati taknak pegi sekolah. Nak ikut mummy. Nak pegi office mummy.

Mujur cikgunya badan boleh tahan gagah. Kalau tak, mau tersungkur kene tepis. Aku memang dah bendera putih dari awal. Cepat2 masuk dalam kereta. Alhamdulillah ada daddynya yang uruskan.

Itu bukan kali pertama. Boleh kata hampir setiap pagi wajib macam tu.

Kami berdua (suami isteri) dalam kereta masing2 melayan perasaan sepanjang perjalanan ke pejabat.

Perasaan yang terjejas.

…..

Lama aku terfikir bila sorang2 di office.

Apa yang berlaku bukan salah sesiapa.

Aku boleh tuding jari –

Cikgu salah tak pandai pujuk budak2.

Pengurusan taska bermasalah, gagal tarik minat murid ke taska.

Tapi.

Naluri aku ajak turn upside down.

Tengok dekat diri sendiri.

Aku sebagai ibu.

Aku sebenarnya punca pada semua yang berlaku.

Puncanya apa?

Hubungan aku dengan Allah swt?

Aku sebenarnya yang kurang berdoa untuk anak2.

Aku sebenarnya banyak ambil mudah tanggungjawab terhadap Allah swt.

Bukan salah orang lain.

Tapi diri aku sendiri.

Now after reflects, it’s time to re-act.

…..

Mulai saat ini aku berazam lagi.

Mentera hidup – setiap perkara tak bagus yang berlaku depan mata aku, akulah penyebab nombor 1.

Diri aku yang patut diperbetulkan terlebih dahulu dengan merujuk kepada hak2 Allah swt yang patut aku tunaikan.

Advertisements

About sitiaisyah83

Smart and witty. Outgoing, very chatty. Lively, energetic. Adaptable but needs to express herself. Argumentative and outspoken. Likes change. Versatile. Busy, sometimes nervous and tense. Gossips. May seem superficial or inconsistent, but is only changeable. Beautiful physically and mentally.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s