Baru 2014

Tiba2 semangat nak tulis2 dalam blog kembali berkobar. Sempena tahun 2014 yang masih ‘bayi’ ini harapnya hajat dapat direalisasi. Asal baru je mesti semangat. Asal nak semangat je mesti kena baru kan? 😉

Ye, adalah beberapa benda di fikiran yang rasa nak sangat dikongsi atau diabadikan dalam bentuk blogging.

Tahun 2014 memang aku menghidu sesuatu yang baru. Dan antara perkara terbesar dalam hidup (bekerjaya). Anak baru? No lah… (at the moment). Aku serahkan seluruh diri kepada yang maha esa. Sesungguhnya dia maha mengetahui apa terbaik untukku. Jawapannya hanya akan kutahu bulan depan (khabar angin).

Oh ye. Alang2 buka topik tahun baru, meh sini nak share azam tahunanku (sila jangan rasa menyampah). Dah banyak pesanan pakar motivasi yang kuserap, kalau kita mahu impian jadi nyata, perlu tuliskan impian tu dengan jelas, spesifik supaya gelombang permintaan (hajat) secara konsisten dapat dihantar kepadanya (allah swt). So, nah…

Tahun 2014, umurku menjangkau 31 tahun. Patutnya dah cukup matang tu. Tapi entah kenapa aku selalu rasa orang lain lebih matang dari aku walau hakikatnya pandang pass keselamatan yang tergantung di leher diorang. Nombor IC masing2 lahir tahun 85 dan seterusnya. Maka bawak2 lah ku sedar diri.

Selaras dengan peningkatan usia, aku nilai semua yang ada pada diri aku, dalam hidup aku sekarang dah cukup sebenarnya. Keperluan asas semua dah complete. Kalau ada rasa nak itu nak ini lagi, tu namanya mengada2 je.

Maka, aku berniat mulai saat ini, tema hidup aku ialah – utamakan orang lain, balas kejahatan dengan kebaikan. Aku cabar diri aku sendiri. Seharusnya aku perbanyakkan sedekah, agih2 rezeki yang allah bagi dengan orang lain yang raaamai lagi serba kekurangan.

Tapi azam atau matlamat aku tadi tu macam tak valid kalau ikut buku sebijk2 kan? Sebab dalam teori, matlamat (goal) mesti sesuatu yang measurable. Sedekah mungkin aku boleh measure. Rekod berapa banyak dah duit aku hulur dkt orang lain? Ish3, takkanlah mcm tu. Sedangkan seharusnya bila sedekah, ibaratnya tangan kanan memberi, jangan sampai tangan kiri tahu. Takpelah kita abaikan je segala teori yang kadang2 tak bersifat universal tu.

Teruskan hidup macam biasa. Sebenarnya membaharui kehidupan tak payah  tunggu tahun baru pun. Kita tak pernah terlambat untuk berbuat perkara kebaikan dan tak perlu tangguh2.

Sentiasa usaha supaya tak ada setiap saat yang berlalu dalam hidup ini tanpa hati kita berpaut pada allah.

Sebagai permulaan yang baik ini, aku doakan semua orang dikelilingku akan dilimpahi kebahagiaan dan akan lebih dekat dengan maha pencipta.

Amin.

Advertisements

About sitiaisyah83

Smart and witty. Outgoing, very chatty. Lively, energetic. Adaptable but needs to express herself. Argumentative and outspoken. Likes change. Versatile. Busy, sometimes nervous and tense. Gossips. May seem superficial or inconsistent, but is only changeable. Beautiful physically and mentally.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s